tentang AHLI SUNNAH WAL JAMA'AH

Kamis, 13 Oktober 2011

SEJARAH, CIRI-CIRI, DAN DAMPAK KEDATANGAN DAJJAL LAKNATTULLAH


WASPADAI FITNAH DAJJAL..!!   
·         PENDAPAT-PENDAPAT BERKENAAN ASAL USUL DAN FITNAH DAJJAL
        Disini ada beberapa pendapat asal usul dajjal dan hanya allah yang mengetahui segala sesuatu, Kiita hanya mampu berikhtiar dan berikhtiar untuk mempelejari dan mendalami segala ilmuyang baik di dunia ini, ada orang yang mengatakan tidak ada gunanya kita coba untuk mengetahui perihal dajja ini, tetapi mereka tidak sadar betapa nabi Muhammad SAW telah bersabda yang mafuna,”sejak terciptanyamanusia dan datangnya hari kiamat, tidak ada fitnah yang lebih besar daripada fitnahnya dajjal” (Misykat, Hal. 472). HR Muslim.  Bermakna ianya adalah suatu perkara TERBESAR yang sepatunya diambil berat dan dan diperhatikan oleh semua pihak, terutama umat islam semoga kita senantiasa berate-hati  dengan dajjal.
·         ASAL-USUL KELUARGA DAJJAL
        Dajjal adalah seorang manusia dari keturunan yahudi, dia ukan jin ataupun mahluk lain selain ia sebagai manusia yang ditangguhkan ajalnnya “minal munjharin” seperti halnya nabi Isa as yang di angkat oleh alloh SWT keatas langiit dan di tangguhkan kematianya sehingga beliau nantinya turun ke muka bumi ini alu beliau akan meningaldan di kuburkan di kota Madinah Almunawwarah. Sama juga halnya dengan nabi khidir as, para malaikant dan iblis yang di tangguhkan kematianya hingga hari kiamat nanti.  Ayahnya adalah seorang yang tinggi dan gemuk, hidungnyaseperti paruh burung. Sedangkan ibunya pun seorang yang gemuk dan banyak dagingnya. Menurut Imam Al Barzanji ada pendapat mengatakan bahwa bapanya ialah seorang dukun yahudi yang di kenali dengan “syaqq” , manakala ibunya adalah dari bangsa jin. Ia hidup di jaman nabi sulaiman a.s dan mempunyai hubungan dengan mahluk halus. Lalu oleh nabi su;laiman ia akhirnya di tangkap dan di masukan ke dalam penjara. Walau bagaimanapun kelahiran dan kehidupan masa kecil tidak di ketahui dengan jelas.
·         BENTUK FISIK DAJJAL
                 Hadist  Hujaifah r.a berkata: Rasulullah SAW telah besabda : “Dajjal ialah orang yang mata nya sebelah  kiri, rambutnya panjang lebat, dan dia mempunyai syura dan neraka. Nerakanya itu merupakan syurga dan syurganya itupun adalah neraka (Hadist soheh muslim).  Ada beberapa ciri perawakan Dajjal  yang disebutkan dalam hadis Raulullah SAW di antaranya; serorang yang masih muda, berbadan besar dan agak kemerah-merahan, rambutnya keriting dan tebal. Lelihatan dari belakang seolah-olah dahan kayu yang rimbun. Dan tandanya yang paling ketara sekali ada dua, yaitu;
Pertama: buta mata kirinya dan kelihatan seperti buah kismis yang kecut, manakala mata kananya tertonjol keluar kehijau-hijauan bekelip-kelip laksana bintan. Jadi kedua matanya adalah cacat.
Kedua:  tertulis di dahinya tulisan “KAFIR ( Kaf-Fa-Ra)” . tulisan ini dapat di baca oleh orang islam, baik iaapat membaca atau tidak. Mengikuti hadis At-Thabrani, kedua tanda-tanda ini menjelma dalam diri Dajjal setelah ia mengaku sebagai tuhan.
Adapun sebelum (mengaku tuhan)  itu , kedua tanda yang terakhir ini tidak ada pada dirinya.
·         TEMPAT  TINGGALNYA SEKARANG
                Menurut  riwayat  yang sahih yang di sebutkan dalam kita “shahih muslim”, bahwa dajjal itu sudah wujud sejak beberapa lama. Ia di rantai disebuah pulau dan ditunggu oleh seekor binatang yang bernama “Al-Jassasah”. Terdapat hadis panjang mengenainya.  Daripada hadis ini jelaslah bagi kita bahwa  Dajjal  itu telah ada dan ia menunggu masa yang di ijinkan allah SWT untuk  keluar  menjelajah permukaan bumi ini dan tempat “transitnya” itu di timur bukan di barat.
·         BERAPA LAMA IA AKAN HIDUP SETELAH KEMUNCULANYA ?
                Dajjal akan hidup setelah ia memulakan cabaranya kepada umat ini, selam 40 hri saja ia  hidup. Namun begitu, hari pertamanya sama dengan setahun dan hari kedua sama dengan sebulan dan ketiga sama dengan seminggu sedangkan hari-hari baki lagi sama dengan hari-hari biasa. Jadi masa Dajjal membuat fitnah dan kerusakan  ialah 14 bulan dan 14 hari. Dalam Hadis riwayat Muslim ada di sebutkan;
Kami bertaya; “Wahai Rasulullah.! Berapa lama kah Dajjal akan tinggal di muka bumi ini?, Rasulullah  SAW,  menjawab; Ia akan tinggal selama 40 hari. Hari pertama seperti setahun dan hari berikutnya seperti sebulan dan hari ketiga seperti seminggu. Kemudian haroi yang masih tinggal lagi (yaitu 37 hari ) adalah sama seperti hari kamu yang biasa”.
Lalu kami bertanya lagi: “Wahai Rasulullah SAW..! di hari yang panjang seperti setahun itu, apakah cukup bagi kami sembahyang sehari saja (shalat 5 waktu). Nabi SAW menjawab;  Tidak cukup.! Kamu harus mengira hari itu seperti ,menentukan kadar yang bersesuaian bagi setiap sembahyang..!!” .     
Maksud sabda rasulullah SAW, ini ialah supaya kita mengira jam yang berlalu itu , bukan mengikut perjalana matahari seperti biasanya kita lakukan. Misalnya sudah berlalu 7 jam selepas sembahyang subuh pada hari itu makamasuklah waktu sembahyang dzuhur, dan apabila ia berlalu selepas sembahyang dzuhur itu tiga jam stengah  misalnya, maka wajib kita sembahyang ashar. Begitulah sterusnya waktu sembahyang maghrib, isya, dan subuh seterusnya hingga habis hari yang panjang itu sama panjangnya dengan masa satu tahun dan bilangan sembahyang pun pada sehari itu sebanyak bilangan sembahyang setahun yang kita lakukan. Begitu juga pada hari kedua dan ketiga.
·         FITNAH DAJJAL 
              Dajjal telah di beri peluang oleh Allah SWT untuk menguji umat ini, oleh karena itu, allah SWT memberikan kepadanya beberapa kemampuan yang luar biasa. Di antara kemapuan Dajjal ialah;
1. Segala kesenangan hidup akan selalu ada bersama denganya. Benda-benda beku akan mematuhinya. Sebelum kedatangan Dajjal dunia islam akan di uji oleh Allah SWT dengan kemarau panjang selama 3 tahun berturut-turut. Pada hari pertama hujan akan turun sepertiga dari biasa dan pada tahun kedua akan kuran 2/3 dari biasa dan pada tahun ketiga hhujan tidak akan turun langsung. Umat akan di landa kebuluran dan kekeringan. Di saat itu Dajjal akan muncul membawa ujian. Maka daerah mana yang percaya Dajjal itu tuhan, ia akan berkata pada awan; “hujanlah kamu di daerah ini.!” . lalu hujan pun turunlah dan bumi menjadi subur. Begitu juga ekonomi, perdagangan akan menjadi makmur dan stabil pada orang yang bersekutu dengan Dajjal. Manakala penduduk yang tidakmau bersekutu dengan dajjal, mereka akan tetap berada dalam kebuluran dan kesusahan.
Dan ada di riwayatkan penyokong Dajjal akan memiliki segunung roti (makanan), sedangkan orang yang tidak percaya padanya akan berada dalam kelaparan. Dalam hal ini, para sahabat rasulullah SAW bertanya: “jadi apa yang akan di makan umat islam pada waktu itu wahai Rasulullah ?” Nabi menjawab:

“mereka akan merasa kenyang dengan bertahlil, bertakbir, bertasbih, dan bertaubat. Jadi dzikir itu yang akan menggantikan makanan.” HR.Ibnu Majjah
2. Ada bersamanya seumpamanya syurga dan neraka, di antara ujian Dajjal kel;ihatan bersama denganyaseumpama syurga dan neraka dan juga sungai air dan sungai api. Dajjal akan menggunakan keduanya untuk menguji iman umat islam karena hakikat yang benar adalah sebalik dari apa yang kelihatan. Apa yang di katakana syurga itu sebenarnya neraka dan apa yang di katakana neraka itu adalah syurga.
Secara analoginya kita lihat sekarang, syurga dunia seperti maksiat dan hiburan tanpa batasan adalah ibarat syurga. Dan mereka yang terpengaruh denganya akan berseronok dan puas dengan hiburan-hiburan tersebut seperti hidup di dalam syurga. Juga keluarnya alat-alat canggih seperti computer, handphone, mp3 player, video player, dan macam-macam lagi. Menunjukan bahwa semua ini ibarat syurga dunia, yang sebenarnya adalah jalan ke neraka jika kita terlampau leka dan terpesona denganya.
Dan kehidupan yang tidak bermewah, tidak berhibur dan tidak berseronok adalah ibarat berada didalam neraka dunia sekarang. Sehingga mereka yang sudah biasa berseronok akan merasa boring dan tidak puas hati jika tidak dapat terhibur, berseronok dan menikmati kemewaha duniawi. Sedangkan kehidupan yang seperti neraka dunia itulah yang boleh membuka jalan ke syurga yaitu kehidupan yang serba sederhana, qana’ah dan zuhud dengan dunia.
3. kepantasan perjalanan dan negeri-negeri yang tidak apat di masukinya , di maksudkan ini tidak ada pada kendaraan orang terdahulu. Kalau hari maka bolehlah kita mengatakan kepantasan itu seperti jet-jet tempur yang di gunakan oleh tentara udara yang dapat menempuh beribu-ribu kilometer hanya dengan waktu 1jam”  …kami bertanya: Wahai rasulullah! Bagaimana kepantasan perjalanan di atas muka bumi ini ?, Nabi menjawab: “Al Ghaist” (hujan atau awan) yang di pukul oleh angin yang kencang.” HR Muslim
Dan ada lagi kendaraan yang lebih cepat dari jet, yang dapat bergerak cahaya yaitu piring terbang. Mengikut gambar-gambar yang dapat di rekam oleh NASA dan bukti-bukti dari banyak pihak, memang mereka dapat bergerak selaju cahaya dan menghilang dengan sekejap mata.
Namun begitu, Dajal tidak dapat memasuki dua kota suci islam yaitu Makkah Al Mukarramah dan Madina Al Munawwarah.
4. Bantuan syaitan-syaitan untuk memperkukuhkan kedudukanya, syaitan juga akan membantu Dajjal. bagi syaitan, inilah masa terbaik untuk menyesatkan lebih ramai lagi anak cucu Adam a.s.
Syaitan-syaitan dari jin dan manusia juga akan membantunya, Karena mereka ingin mewujudkan satu pemerintahan di muka bumi ini. Yaitu pemerintahan berupa kerajaan yang akan di perintah oleh lucifeer (IBLIS). Dan gerakan yang mewakili syaitan-syaitan dari kalangan manusia ini di kenali sebagai gerakan iluminatfi yang pecahanya terdiri dari banyak kumpulan seperti Skull and Bones, Freemasons, Bohemian Grove, The Bilderberg Group, The Trialateral Commission, The Council on Foreign Relations dan beberapa lagi pertumbuhan-pertumbuhan rahasia.
·         DAJJAL AKAN MUNCUL DARI KHURASAN, IRAN  
               Di akhir jaman Dajjal akan muncul dari khurasan Iran (tempat asal Dajjal).

ketika baru keluar/terlepas dari belenggunya tinggi Dajjal hanya sepuluh dzira’. Pada mulanya tingkah laku Dajjal layaknya tingkah laku orang-orang saleh, menyeru pada kebajikan, hingga banyak orang yang terkagum-kagum pada akhlaknya,
Tapi lama kelamaan Dajjal pun mengaku sebagai Nabi. Maka mendengar pengakuan itu orang-orang yang beriman kepada allah berpaling darinya, sebab kaum yang beriman tahu benar bahwa setelah Nabi Muhammad SAW tak akan pernah lagi allah mengutus nabi baru.
Akhirnya, setelah perjalanan Dajjal sampai ke Khillah, yaitu sebuah jalan yang teletak antara antara Iraq dan Syam, dia pun menggembar-gemburkan kiri kanan menyatakan bahwa dirinya adalah tuhan yang dapat menghidupkan dan mematikan, di tambah lagi dengan menunjukan kemampuanya mengadakan kejadian-kejadian yang menyalahi keadaan normal. Sejak itu orang-orang mukmin semakin jauh darinya dan menolak pengakuan Dajjal sebagai tuhan.
“wa man qaala fiddunya yaarahu bi ‘ainihi fa dzalika zinqiidun thagaa wa tamarrada”.
Siapapun yang mengaku di dunia ini telah melihat tuhan dengan matanya, maka dia telah menjadi zinqid, keluar batas, dan jatuh ke dalam kesesatan. ( Mundzir Nadzir : Fafirruuialallah; Hal.29 s/d 30). Maktabah Muhammad bin ahmad bin nabhaan wa aulaaduhu. Surabaya, Indonesia. 1956 M / 1375 H.
·         TEMPAT BERMULANYA FITNAH DAJJAL
Dajjal tinggal sebuah pulau yang letaknya di sebelah barat syiria, sedang tempat munculnya di katakana oleh hadis lain, berada di Timur. Lengkapnya, hadis itu maksudnya;
“Tidak ! ia (dajjal ) akan muncul di sebelah TImur
Tidak ! ia (dajjal ) akan muncul di sebelah TImur;
Tidak ! ia (dajjal ) akan muncul di sebelah TImur” (Kanzul-‘Ummal jilid VII, hal 2988)
Dan ada hadis lain mengatakan :
“Nabi Muhammad SAW menunjuk hampir dua puluh kali kea rah timur” (Kanzul-‘Ummal, jilid VII, hal 2991).
Dalam sebuah hadis yang di riwayatkan oleh imam muslim mengatakan :
“Tidak ! ia akan muncul di sebelah timur” diikuti dengan kalimat : “beliau menunjuk dengan tanganya kea rah timur”. Jadi jika suatu hadis mengatakan bahwa tempat tinggal dajjal ialah sebuah pulau di barat, tetapi hadis lain di terangkan bahwa tempat munculnya dajjal, atau lebih tepat lagi, tempat munculnya fitnah Dajjal ialah di timur.
Ini menunjukan bahwa dajjal akan membahayakan bangsa-bangsa timur. Adapun kenyataan yang dapat di bantah lagi, bahwa fitnahnya dajjal takan menimpa bangsanya sendiri,bahkan mereka akan memperoleh keuntungan dari hasil porak-poranda di timur. Jadi yang di maksud munculnya dajjal di timur ialah merajalelanya fitnah dajjal di Negara-negara timur dengan jalan memperbudakan pendududknya, baik secara jasmani maupun rohani, lahiriyan maupun batiniyah.
·         BERIKUT ADALAH KHUTBAH RASULULLAH SAW BERKENAAN DAJJAL
Dari Abu Umammah Al-Bahily, beliau berkata: “Rasulullah SAW telah berkhutbah di hadapan kami. Dalam khutbahnya itu baginda banyak menyentuh masalah Dajjal”. Baginda telah bersabda;
“Sesungguhnya tidak ada fitnah (kerusakan) di muka bumi yang paling hebat daripada fitnah yang di bawa oleh Dajjal. setiap nabi yang di utus oleh Allah SWT ada mengingatkan kaumjnya temtang Dajjal, aku adalah nabi yang terakhir sedang kalian adalah umat yang terakhir. Dajjal itu tidak mustahil datang pada generasi (angkatan) kalian. Seandainya dia dating dan aku masih berada di tengah-tengah kalian, maka aku adalah sebagai pembela bagi setiam mukmin, kalau dia datang sesudah kematianku, maka setiap orang menjaga dirinya. Dan sebenarnya Allah akan menjaga orang-orang mukmin.
“Dajjal itu akan datang nanti dari suatu tempat antara syam dan Iraq.

Dajjal akan mempengaruhi manusia dengan begitu cepat sekali. Wahai hamba Allah, wahai manusia, tetaplah kamu. Disini akan saya terangkan cirri-ciri Dajjal, yang belum di terangkan nabi-nabi sebelumku kepada umatnya.
“pada mulanya nanti dajjal akan mengaku dirinya sebai nabi. Ingatlah tidak ada lagi nabi setelah aku. Setelah itu nanti dia akan mengaku dirinya sebagai tuhan. Ingatlah bahwa tuhan yang benar tidak mungkin kamu lihat sebelum kamu mati. Dajjal itu cacat matanya, sedangkan Allah tidak cacat, bahkan dia tidak sama dengan baharu. Dan juga di antara dua matta dajjal itu tertulis KAFIR. Yang dapat di baca orang mumin yang pandai membaca ataupun tidak.
              Di antara fitnah Dajjal itu juga dia mebawa syurga dan neraka. Nerakanya itu sebenarnya syurga, sedangkan syurganya itu neraka. Barang siapa di antara kamu yang di siksa dengan nerakanya, hendaklah dia meminta pertolongan pada Allah SWT dan hendaklah dia membaca pangkal surh Al-Kahfi, maka nerakanya itu akan sejuk sebagaimana api yang membakar nabi Ibrahim As itu menjadi sejuk.
“di antara tipu dayanyau itu juga dia berkata pada orang Arab; “seandainya aku mampu menghidupkan ayah dan ibumu yang sudah lama meninggal dunia, apakah engkau mengaku aku sebagai tuhanmu?” , orang arab itu akan berkata;  “Tentu.” Maka syaitan pun dating menyamar sperti ayah dan ibunya. rupanya sama, sifat-sifatnya sama, dan suaranya pun sama, ibu bapanya berkata padanya; “Whai anakku, ikutilah dia, sesungguhnya dialah tuhanmu.” Di antara tipu dayanya juga dia katakana pada orang ramai; “lihatlah apa dapata aku lakukan terhadap hambaku ini, sekarang akan ku hidupkan dia semula. Dengan izin Allah SWT orang mati itu hidup semula. Kemudian laknatullah alaih itu bertanya: “siapa tuhanmu?”  orang yang di bunuh itu, yang kebetulan orang beriman itupun menjawab; “Tuhanku adalah Allah SWT, sedangkan engkau adalah musuh AAllah.” Orang itu berarti lulus dalam ujian Allah SWT dan dia termasuk orang yang paling tinggi derajatnya di syurga.”
Kata Rasulullah SAW lagi; “Di antara tipu dayanya juga dia menuruh langit supaya menurunkan hujan, dan tiba-tiba hujan pun turun. Dia suruh bumi mengeluarkan tumbuh-tumbuhanya lalu tiba-tiba tumbuh. Dan termasuk ujian paling berat bagi manusia, dajjal itu dating ke perkampungan orang-orang baik dan mereka tidak mengakuinya dia sebagai tuhan, dan di sebabkan yang demikiian tanaman dan ternak mereka tidak menjadi.
“lalu dajjal datang ke perkampungan yang penduduknya peracaya dan mengakuinya sebagai tuhan, di sebabkan demikian hujan turun lalu tanaman dan ternak mereka pun menjadi.
“tidak ada kampung atau daerah di dunia ini yang tidak di datangi dajjal kecuali  Mekkah Al mukarramah dan Madinah Al Munawwarah, kedua kota itu tidak dapat di tembus oleh dajjal karna di kawal oleh malaikat, dia hanya beranai menginjak pinggiran mekkah dan madinah.
Namun demikian ketika Dajjal ke pegunungan di luar kota madinah, kota madinah bergoncang seperti gemap bumi, ketika itu orang-orang munafik kepanasan seperti cacing dan tidak tahan ; lagi berada di madinah, mereka keluar dan pergi bergabung dengan orang-orang yang sudah menjadi pengikut Dajjal. inilah yang di katakan hari pembersihan kota madinah.

9 komentar:

  1. betapa dahsyatnya FITNAH DAJJAL.......

    BalasHapus
  2. Yaaa allah lindungiilah kamii darii pitnah dajjall...Serta umat muslimm

    BalasHapus
  3. Sungguh kejam fitnah Dajjal...ya Allah lindungilah umat umat mu dari segala fitnah dajjal

    BalasHapus
  4. Ya'ALLah smoga engkau melindungi kami dan mengampuni dosa" umat islam yg engkau rido'i,,,amiiin

    BalasHapus
  5. Ya allah tolong selamat kan umat islam dari kiamat amin

    BalasHapus
  6. Sungguhsungguh ilmu yang bermanfaat 🙏

    BalasHapus